Audu
Bid for bid gør vi en forskel
Opgaven

Markedsintroduktion af CO2-reduceret ost
PlanetDairy bad Fingerspitz om hjælp til at skabe et stærkt kommunikations- og brandingfundament samt produktlancering på det danske marked.
Audu er en helt ny produktserie fra den prisbelønnede danske startup PlanetDairy, som nytænker mejeriprodukter. Født ud af de danske mejeritraditioner, men uden at være bundet op af konventioner og dogmer.
Audu er velsmagende og klimareducerede alternativer til traditionel ost, fremstillet i Danmark af ost og planteingredienser. Smag og funktion er bevaret fra osten – og plantedelen bidrager til et væsentligt lavere CO2-aftryk.
Ifølge Mejeriforeningen indgår ost i hvert 5. aftensmåltid i Danmark. Det giver derfor rigtig god mening at erstatte de klassiske oste med velsmagende alternativer med 40 % lavere CO2 end traditionelle oste. Audu har et stort potentiale – også internationalt – som en del af den grønne omstilling og den CO2-reducerede fødevareproduktion, som Danmark skal leve af i fremtiden.
Udfordringer

Ifølge Madkultur22 vil 69 % of danskerne gerne spise mere klimavenligt, men synes at det er svært
Så hvordan gør vi det det trygt og enkelt for både familier og køkkenprofessionelle at tilvælge et produkt med lavere CO2? Hvilke barrierer møder vi?
Ja, det kræver som et minimum, at det klimareducerede alternativ i smag og funktion giver forbrugerne en lige så god oplevelse som det, de kender i forvejen. Forbrugeren skal føle sig tryg i valget i forhold til smag, anvendelse og pris. Testsalg af Audu i en stor dagligvarebutik i Aarhus og brugstest i udvalgte køkkener i Aarhus Kommunes storkøkkener viste sig at være positive både i forhold til smag og funktion.
Der skulle derfor udvikles et klart koncept, som gør Audus CO2-reducerede produkter attraktive for forbrugerne og fortæller, at man nemt kan tage et mere klimavenligt valg i madlavningen uden at sige farvel til sine livretter. Og samtidig engagere dem i den problemstilling, som Audu er en del af løsningen på.
Markedsføringsloven har ansvarspådragende regler for kommunikation og dokumentation af bæredygtige budskaber for at undgå greenwashing. I udviklingen af Audus kommunikation blev Forbrugerombudsmanden inddraget, og de støbte koncepter og budskaber fik en forhåndsgodkendelse.


Løsningen

Bid for bid gør vi en forskel
Med et strategisk afsæt i Audus mission har Fingerspitz udviklet brandingfundamentet til lanceringen af de nytænkte mejeriprodukter. Et tæt samarbejde mellem Audu og Fingerspitz har betydet, at vi gennem hele udviklingen har haft fokus på at lande den rette balance mellem følelser og fornuft, uden at skulle gå på kompromis med vores løfter:
Det smager godt
Det er enkelt at reducere
Det nytter
”Bid for bid gør vi en forskel” sætter retningen for Audus markedsføring. Det bærende koncept slår på den værdi, som forbrugerne gi’r sig selv og den næste generation ved at reducere CO2. Uden at løfte pegefingre. Og uden at familien behøver at gå på kompromis med sin smag, ernæring eller måden, de kan li’ at spise ost på.
Audu er i første omgang landet på ostehylderne med Audu Revet, som udleder 40 % mindre CO2e* end traditionel revet cheddar og mozzarella. Hos Fingerspitz glæder vi os over at være med til at gøre en forskel – og til de næste lanceringer.





Sådan gjorde vi
Bærende koncept Kreativt univers Emballagedesign Contentplatform Marketingstrategi Website Lanceringskampagne Digital kampagneeksekvering Pressekit
