Odense Letbane

KREATIVE KONCEPTER

Se dig godt for – letbanen kommer

Udfordring

I 2019 vandt Fingerspitz en bureaukonkurrence, som gik ud på at udvikle ide og koncept til en sikkerhedskampagne for Odense Letbane. Formålet med kampagnen er at skabe opmærksomhed omkring byens nye trafikant for at forebygge ulykker. Kampagnens indhold er udviklet i tæt samarbejde med Odense Letbane og Odense kommune.

Indsigt

Erfaringen fra letbanen i Aarhus viser, at ulykker sker, når letbanens medtrafikanter ikke er opmærksomme nok. Som trafikant skal man blive fortrolig med letbanen, der kører næsten lydløst og er større end man tror. Udover at skabe kendskab til letbanens særlige fysiske kendetegn, skal kampagnen også have blikfang i gadebilledet og ramme det rigtige alvorsniveau i stil og tone.

Løsning

’Se letbanen i øjnene’

Kampagnens kendetegn er to røde øjne på en gul baggrund. De spiller på Odense Letbanes kommende logo, når letbanen går i drift, der er vendt på hovedet, og refererer til det overordnede budskab om at ”Se letbanen i øjnene”. 

Øjnene har forskellige udtryk afhængigt af hvilke budskab, de kommunikerer – de kan f.eks. se forskrækkede, bekymrede eller særligt opmærksomme ud. Når kampagnen er fuldt udrullet, vil man på et kampagnesite tage en ”teoriprøve”. Derudover vil kampagnen indeholde content til SoMe, byrumskommunikation og events m.m.

Sådan kom vi i mål

Ide- og konceptudvikling       Kreativt univers      Stil/tone     Animation og video
Kampagneudvikling i samarbejde med OL og OK

Læs mere om Odense Letbane