Odense Letbane
Se dig godt for – letbanen kommer
Udfordring
I 2019 vandt Fingerspitz en bureaukonkurrence, som gik ud på at udvikle ide og koncept til en sikkerhedskampagne for Odense Letbane. Formålet med kampagnen er at skabe opmærksomhed omkring byens nye trafikant for at forebygge ulykker. Kampagnens indhold er udviklet i tæt samarbejde med Odense Letbane og Odense Kommune.
Indsigt
Erfaringen fra letbanen i Aarhus viser, at ulykker sker, når letbanens medtrafikanter ikke er opmærksomme nok. Som trafikant skal man blive fortrolig med letbanen, der kører næsten lydløst og er større end man tror. Udover at skabe kendskab til letbanens særlige fysiske kendetegn, skal kampagnen også have blikfang i gadebilledet og ramme det rigtige alvorsniveau i stil og tone.
Løsning
’Se letbanen i øjnene’
Kampagnens kendetegn er to røde øjne på en gul baggrund. De bygger Odense Letbanes logo og refererer til det overordnede budskab om at ”Se letbanen i øjnene”.
Øjnene har forskellige udtryk afhængigt af hvilke budskaber, de kommunikerer – de kan f.eks. se forskrækkede, bekymrede eller agtpågivende ud. Når kampagnen er fuldt udrullet, vil man på et kampagnesite kunne tage en ”teoriprøve”. Derudover vil kampagnen indeholde content til SoMe, byrumskommunikation og events m.m.
Sådan kom vi i mål
Ide- og konceptudvikling Kreativt univers Stil/tone Animation og video
Kampagneudvikling i samarbejde med OL og OK
ANDRE CASES
Paw sko
Effimat Storage Technology A/S
Tænder for livet
Audu
Steffen Sten
Roll-O-Matic
Fjernvarme Fyn
BDL
Hjulby CNC Turning
CPH Skabe
DriveClever
Odense Letbane
Bowl'n'Fun
Danske Digterruter
HJHansen Genvinding
Koppenbjerg Emballage
HF & VUC Klar
Strandmølleskolen
China Experience
Kulturmaskinen
Slagter Lampe
H.C. Andersen Fonden
Scankab
Sega
God Morgen®
Orkla Foods Danmark
Gym Fyn
God Morgen®
Løgismose
Heiko Stumbeck