Vi dyrker hjemmelivet som aldrig før


Beate Kornfeld, Strategisk planner

Coronakrisen vil sætte tydelige spor i forbrugeradfærden, når vi kommer ud på den anden side. Lige nu befinder vi os midt i et af verdenshistoriens måske største eksperimenter. Hos Fingerspitz* tænker vi højt. Og i dag tænker vi på hjemmet som base.

Mit hjem, mit helle
Fra tidligere kriser ved vi, at mennesket trækker sig tilbage og søger hjem bag egne fire vægge for at beskytte sig mod udefrakommende trusler. Kombineret med at der før corona også var en længsel efter mere tid, mindre stress og et stigende behov for ro og stille. Et helle, hvor man kan koncentrere sig om sin egen lille verden. 

Gør-det-selv-projekter boomer
Corona eller ej, så er forår lig med havearbejde og gør-det-selv-projekter for mange. Og nu hvor en stor del af arbejdsstyrken arbejder hjemmefra eller er blevet hjemsendt, har gør-det-selv-folket travlt. Der males rækværk, lægges fliser, indrettes hjemmekontor, bygges terrasse, renoveres udhus osv.
Hos byggemarkederne følger omsætningen den normale kurve trods coronakrisen, lyder det fra bl.a. Jem&Fix. Trenden underbygges yderligere af en undersøgelse fra Pej Gruppen, der viser, at 32 % af de adspurgte danskere udnytter tiden til praktiske gøremål fremfor skærmtid. 

God hygiejne – både ude og hjemme
Vask hænder og brug håndsprit. Host og nys i dit ærme. Begræns fysisk kontakt. Og vær opmærksom på rengøring. Hygiejne er blevet en helt afgørende faktor – både i hjemmet og i det offentlige rum. Salget af håndsprit har nået historiske højder og er blevet en eftertragtet vare.
Men hvad betyder denne øgede bevidsthed om værdien af god hygiejne på den lange bane? Vil vi se en efterspørgsel på sensorer og automatiske produkter, der minimerer overflader, der skal røres? F.eks. døre med bevægelsesdetektorer og kaffemaskiner med sensorer. Eller hvad med materialer, der kan minimere smitte eller direkte ødelægge vira? I 2015 fandt en gruppe forskere frem til, at kobber kan reducere infektionsrater med 58 %. 

Ude godt, hjemme bedst
Coronakrisen minder os om værdien af familien og fællesskabet. Vi prioriterer vores kære allerhøjest. Hjemmet spiller her en helt afgørende rolle som en fælles og tryg base. Hvad vil det på sigt betyde for dekoration af vores hjem og for frekvensen af besøg eller fejring af fester? Gå vi fremmerettet helt op i at arrangere og iscenesætte private, små sammenkomster?

Hvem er Fingerspitz*?
Hos Fingerspitz arbejder vi med markedsføring, branding, og kampagner, og derfor også med forbrugertendenser, adfærd og kultur – ikke normalt med trendforskning. Men i dette blogindlæg tænker vi højt, når vi kredser om spørgsmålet: Hvilken forbruger vil vi møde på den anden side

#holddanmarkkørende



Kilder

https://www.dr.dk/nyheder/indland/tid-til-goer-det-selv-byggemarkeder-har-travlt-trods-coronakrise
https://www.retailnews.dk/article/view/711271/byggemarkeder_maerker_ikke_coronaeffekt
https://www.retailnews.dk/article/view/713439/krisen_giver_tid_til_havehygge_jens_saelger_vildmarksbade_som_aldrig_for?ref=rss
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/corona-virus-kan-overleve-paa-doerhaandtaget-i-op-til-tre-dage-haandvask-og
https://tidogtendenser.dk/forbrug/opsamling-saadan-aendrer-covid-19-forbrugeradfaerden/
https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/survey-uk-consumer-sentiment-during-the-coronavirus-crisis