Mød Fingerspitz’ kreative direktør, partner og grundlægger

Gennem snart 20 år har Kirsten Dalgaard stået i spidsen for de kreative løsninger fra reklamebureauet Fingerspitz. 

Reklamen havde stadig fødderne solidt plantet i den analoge tidsalder, da Kirsten stiftede Fingerspitz i 2002 sammen med sin daværende partner. Meget har ændret sig gennem årene, men behovet for den gode ide er mere aktuel end nogensinde.

Læs med her og lyt til den kreative direktørs erfaringer.  

Du har selv haft fingrene i eller været med ind over mere end 500 emballagedesigns, som i dag kan fås i supermarkeder, byggemarkeder osv. Hvad er afgørende for, at produktet står godt frem på hylden? Og hvordan arbejder I med emballagedesign?

Kirsten: ”Et godt design er først og fremmest tro mod sin markedsposition. Den grafiske designer skal kende sit produkt, forstå sine målgruppe og designe til dem. Og så skal det have blikfang. Det skal kunne sælge sig selv på hylden eller i køleboksen. Det kræver design på kategoriens præmisser samt mod til at gå en anden vej, så det skiller sig ud fra mængden. Når alle råber om kap, skiller man sig måske bedst ud ved at tie stille? 

Selv har jeg også altid tænkt på, om jeg kan være stolt af designet på hylden om 5 år? Det nytter ikke kun at kigge på markedet her og nu. Design skal være dynamisk og skal kunne udvikle sig med produktet og i takt med tiden og markedets behov”. 

Se eksempler på vores emballagedesigns

Markedsføring af fødevarer har været en fast ingrediens hos Fingerspitz gennem alle årene. Hvorfor er I blevet så dygtige til netop det?

Kirsten: ”Glæden og nysgerrighed omkring fødevarer går på tværs i Fingerspitz. Det er en af grundene til, at vi er blevet dygtige. Bureauet afspejler som et bredt udsnit af de danske forbrugere, og vi afspejler flere af markedets tendenser og spisevaner. Veganer, pescetar, gluten- og laktosefri, mormormad, junkfood, 5-2 diæt. Glykemisk indeks. High fat, low carb. . Hvem har ikke været der? Jyder, fynboer og kjøwenhavnere, alle har en mening – og det er med til at gøre vores løsninger skarpere. 18 års erfaring med stort set alle typer fødevarer giver pondus”. 

Hvad kendetegner en kampagne fra Fingerspitz*? I siger, at I udvikler kreative koncepter, som er uventet indlysende. Hvad betyder det for dig?

Kirsten:”Det betyder, at kunden altid kan kende sig selv i vores løsning. Nå ja. AHA. Det er godt tænkt. Måske lå det endda lige for. Vi pløjer det frem fra kundens egen mark. At udvikle et godt koncept er et ret disciplineret arbejde. Forud skal du vide noget omkring brandet, kende markedet og hvor det er på vej hen – og forstå målgrupperne. 

At udvikle et godt koncept er altid en sejr. Der laves masser af bevidstløs kommunikation. Vi forsøger altid at give det mening og ståsted. 

Kreativitet er nok lidt af en hygiejnefaktor i vores branche. Verden er fuld af gode ideer. Jeg beundrer handlekraft.  Altså alle dem, der er i stand til at føre ideerne ud i livet. Jeg synes, at vi i Fingerspitz er dygtige til forstå kundens behov og skabe levedygtige ideer og effektfuld kommunikation, der gør virksomheden stolt”, slutter Kirsten Dalgaard.

Få en snak med Kirsten om, hvad vi kan gøre, for at du bliver set på hylden.

Kirsten Dalgaard
Kreativ direktør & ejer

kd@fingerspitz.dk 
+45 22 64 38 63