Hvordan forholder man sig som brand i en coronatid?


Kirsten Dalgaard, Kreativ direktør og ejer

Fingerspitz* giver input til virksomheder og organisationer, der gerne vil være mere aktive og udvise samfundssind under coronakrisen.

Vær aktuel med afsæt i din brandplatform
Hvilke værdier definerer dit brand? Hvilke emner har du defineret som relevante for dine målgrupper? Og hvilke emner bliver der diskuteret lige nu i dine målgrupper? Gentænk content til dine målgrupper og ræk ud med en aktuel framing af dit budskab på dine digitale kanaler.

Kan du opfylde et aktuelt behov her og nu?
Måltidskasser, leveringsfirmaer og nogle online-handler har ekstraordinært travlt lige nu, og mange kan ikke leve op til efterspørgslen. Samtidig arbejder rigtig mange danskere hjemmefra, og børnefamilier skal jonglere med at passe både hjemmekontoret og små børn. Har du produkter, der tapper ind i disse behov? I Tyskland sendte en online læringsplatform gratisadgang ud til 1000 brugere i to uger via sociale medier. Et online prøveabonnement har netop nu en historisk chance.

Kan du opfinde en ny midlertidig forretning?
Tænk over, hvad samfundet har allermest brug for lige nu. Efterspørgslen efter f.eks. mundbind og håndsprit er eksploderet. Lokale eksempler på nye initiativer er destillerier, som producerer håndsprit i stedet for alkohol. Et andet er et biotech firma, der lige nu leverer reagenser til en række lande, hvor de bruges til at teste for corona. Har du faciliteter til at omlægge produktionen til varer, som kan være med til at løse coronaudfordringen?

Kan du gøre en forskel sammen med en anden virksomhed?
Flere virksomheder mærker de økonomiske konsekvenser, som coronakrisen har bragt med sig. Derfor bliver der indgået samarbejder på kryds og tværs. I Tyskland sender Mc Donalds medarbejdere til Aldi, der har brug for arbejdskraften. I Danmark ses lignende tiltag, når køreskoler bringer varer ud for bageren. Kan du øjne et samarbejde, der kan gøre en forskel?

Dit kendskab efter coronakrisen
Coronakrisen rammer os alle, men den rammer virksomheder og organisationer vidt forskelligt. For dem, der har råd til at tænke langsigtet, er der et økonomisk incitament for at handle. Netop nu er priserne for tv-reklame og annoncering billigere end normalt, og skærmtiden topper. Influencere oplever øget trafik. Hvis du har et relevant og aktuelt budskab, så kan det faktisk godt betale sig at gå ud med det nu.

Gør noget godt for samfundet
Har din virksomhed produkter, der kan gøre en forskel eller hjælpe dem, der knokler allermest lige nu? Det gælder personalet i sundhedsvæsenet, i supermarkeder og andre fysiske butikker, der stadig holder åbent. Eller hvad med produktionsdanmark, der holder hjulene i gang i en svær tid. Støt dem du kan med support og opmærksomhed.

En krise kræver nytænkning
Hos Fingerspitz* sidder vi klar til at støtte dig med nye, uventede og indlysende idéer. 

Pas godt på hinanden 🙏 
Brug fornuften 😇 
Hold Danmark kørende 🤜

Kilder

https://www.tv2fyn.dk/coronavirus-paa-fyn/donerer-gratis-til-sygehuse-destilleri-starter-produktion-af-haandsprit
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-22-fynsk-virksomhed-vi-har-loesningen-paa-manglende-testudstyr
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/corona-krise-mcdonald-s-mitarbeiter-helfen-bei-aldi-aus-a-9dc09992-ae92-493e-9aa5-b00e707a54ca
https://www.schwaebische.de/landkreis/landkreis-sigmaringen/zollernalb_artikel,-engp%C3%A4sse-dessoushersteller-produziert-jetzt-atemschutzmasken-_arid,11202914.html