En ny virkelighed venter efter coronakrisen


Kirsten Dalgaard, Kreativ direktør og ejer

Coronakrisen vil sætte tydelige spor i forbrugeradfærden, når vi kommer ud på den anden side. Dem, som har været klar til at omstille sig, kan komme styrket ud af krisen på den lange bane. Hos Fingerspitz tænker vi højt – og i dag tænker vi på fødevarer. 

Fødevarer – mit nye vidundermiddel
Før corona var devisen: ”Jeg fortjener det”. Mit forbrug er min belønning, både når det gælder rejser, begivenheder, shopping og festivitas – helst sammen med rigtig mange andre mennesker. Efter corona er virkeligheden forandret. Mange vil samtidig have færre penge til rådighed på grund af den økonomiske krise. Men én ting er uforandret. Vi skal have mad. Og vi vil stadig gerne belønne os selv – især når der er knaphed på så meget andet. 

Analyser fra McKinsey viser, at forbruget på madvarer er steget med hele 23 procent i England, 17 procent i Tyskland. 

Belønning og sundhed er noget, vi spiser
Fødevarer kan meget vel udvikle en funktion som en helt ny form for belønning. Det vil øge efterspørgslen på ekstraordinære smagsoplevelser, der kan være alt fra snacks, energiprodukter, delikatesser, gourmet og premium-produkter. Vi kan allerede nu vejre begyndelsen, og de mange ture til og fra køleskabet kan ses som skridt på vejen mod den udvikling. Oprindelse og lokalt eller danskproducerede fødevarer forventes også at få en endnu større betydning end før. Ønsket om at støtte op om sine butikker lokalt har for alvor bidt sig fast. Det viser undersøgelser fra bl.a. Pej gruppen.
Funktionel mad vil samtidig opleve et boom. Alle produkter, der anpriser sundhed, vil blomstre. Vi vil se masser af markedsføring med funktionelle claims. Fordi det har vi lært. God hygiejne, karantæne og selvisolation gør en forskel her og nu, men i sidste ende er det kun et godt immunforsvar, som kan hamle op med en virus, som vi ikke har en vaccine imod.

Forbruget flytter online
Lige nu er mange specialbutikker lukket. Men hvordan vil specialiteter bliver solgt fremadrettet?Den norske trendekspert Ole Petter Nyhaug vurderer, at den intensiverede digitale forbrugsadfærd, som ses i blandt andet Danmark, Norge, England og USA, vil få et længerevarende indpas i samfundet. Et lovende eksempel er Vault of Spirits Danmark, som forsøger sig med virtuelle gin-, rom- og whisky- smaginger og salget har seksdoblet sig. Mon ikke det er en model, der er kommet for at blive?

Hvem er Fingerspitz?
Hos Fingerspitz arbejder vi med markedsføring, branding, og kampagner, og derfor også med forbrugertendenser, adfærd og kultur – normalt ikke med trendforskning. Men i blogindlæg under coronakrisen tænker vi højt, når vi kredser om spørgsmål som hvilken forbruger vi vil møde på den anden side.

#holddanmarkkørende

Kilder: 

https://www.facebook.com/VaultofSpirits.dk/
https://nyheder.tv2.dk/video/MVlFcFNvVEhScldMeEMyUzlwVm9DZEMya1FxT0UzZDM=
https://tidogtendenser.dk/forbrug/7-forbrugeradfaerdsaendringer-efter-covid-19/
https://tidogtendenser.dk/forbrug/opsamling-saadan-aendrer-covid-19-forbrugeradfaerden/
https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/global-surveys-of-consumer-sentiment-during-the-coronavirus-crisis?cid=other-eml-alt-mip-mck&hlkid=9e25e97ea8d949b1a64ce769e428860c&hctky=1118873&hdpid=8360a4aa-fe3e-47a9-9f27-4105cb85fc46