Corona-stafetten med Heiko Stumbeck


Fingerspitz, Reklamebureau

Hvordan ser hverdagen ud i marketingafdelingerne under coronakrisen? Det er vi som reklamebureau professionelt nysgerrige i at vide mere om i denne ekstraordinære situation. Derfor introducerer vi corona-stafetten. Optikerkæden Heiko Stumbeck er den første i rækken af vores kunder, som giver et indblik i deres forandrede hverdag her på bloggen.

Virksomhed: Heiko Stumbeck, briller & kontaktlinser
Navn: Susanne Brink Ladegaard
Titel:  Marketingansvarlig

Hvordan påvirker corona helt konkret din arbejdsdag og dine opgaver?

Jeg har haft ekstra travlt. Som optikerkæde er Heiko Stumbeck en sundhedsfaglig butik, der varetager en kritisk funktion. Vi har derfor hele tiden haft et nødberedskab kørende, så vores kunder kan få den nødvendige hjælp. Mange i virksomheden er eller har været hjemsendt, så jeg har fået nye arbejdsopgaver, der normalt ikke ligger på mit bord. Der er kort sagt blevet arbejdet dobbelt op – på mit almindelige arbejde som marketingansvarlig samtidig med, at jeg har hjulpet kunder via telefon, mail og senere i butikken, hvor vi tog imod kritiske tilfælde. Sideløbende har mængden af både intern og ekstern kommunikation været stærkt forøget. Vi arbejder desuden intenst med nye projekter, så vi er klar, når alting åbner op igen.

Hvordan påvirker Corona jeres kunders adfærd?

Vi er blevet mødt med stor taknemmelighed for at holde telefonerne åbne, så man kunne få fat i os. Folk var simpelthen bange for ikke at kunne få linser, linsevæsker m.m. De få, som har besøgt os pga. af et akut behov, har været meget respektfulde omkring de forbehold og tiltag, vi har indført med bl.a. håndsprit, mundbind, og at kunden ikke måtte bevæge sig rundt eller prøve briller. Vi har sendt så meget som muligt hjem til folk, så kunderne ikke behøvede at bevæge sig ud eller ind i butikken. Vi oplever ikke, at vores kunder er utrygge – men de viser rettidig omhu og har fulgt vores sikkerhedsanvisninger. Forståelsen har været meget stor. 

Har I ændret i jeres kommunikation eller markedsføring pga. corona? 

Al markedsføring er holdt tilbage. Vi har et fokus på at få folk til at besøge os i butikken, så i sagens natur er alt direkte markedsføring blevet skrinlagt i perioden. Kun vores brandingfokus er uændret. Det er klart, at vores kommunikation har været blottet for humor, da situationen ikke byder det. Samtidig har kommunikationen været mere formel, end den plejer i et firma, hvor vi bryster os af at være venskabelige og fleksible.  

Ser du en forbrugertrend på jeres område, som er direkte opstået af eller nu forstærkes pga. corona? 

”Local is the new black” – bevægelsen har rørt på sig længe, selvom nethandlen samtidig er steget og steget. Der nethandles meget under coronakrisen, men jeg synes også, at vi ser en nyopvakt forståelse hos forbrugeren, som pludselig er begyndt at have fokus på det nære og det at shoppe lokalt. #SammenomOdense er et godt initiativ i den forbindelse. Det er også min oplevelse, at restauranterne har klaret sig bedre igennem end frygtet, fordi forbrugeren har taget et lokalt ansvar og køber mere take away end før. Heiko Stumbeck er en lokalt funderet og privatejet optiker, så naturligvis ser vi dette som en positiv trend. Den skal vi værne om, så handelslivet omkring os ikke langsomt forsvinder.

Har Fingerspitz assisteret med sparring eller opgaver under coronakrisen, og kan du sætte ord på det?

Vi har arbejdet meget sammen i denne ekstraordinære periode. Opgaverne spænder bredt. Der er mange, og som altid efter devisen: Jeg skulle bruge dem i går 😉 Men Kasper (AD’er, red.) og Stefan (Digital marketingspecialist, red.) er som altid mine bedste makkere, når det kommer til hurtig og god eksekvering. Også når jeg arbejder ud fra devisen: ”Prøv det af, og prøv så noget nyt af”.

Næste gang sender vi corona-stafetten til Odense Bys Museer.

Få en snak med Michael om, hvad vi kan gøre for jer her og nu.

Michael Greve
Kontaktdirektør & ejer

mag@fingerspitz.dk 
+45 30 91 37 37