Bæredygtig storytelling

Bæredygtig storytelling


Beate Kornfeld, strategisk planner

Klimaet er på dagsordenen. I det offentlige, i erhvervslivet og hjemme hos os selv. Verdensmål skal være hverdagsmål. Men hvordan arbejder man strategisk med bæredygtighed i sin kommunikation? Det giver vi her tre eksempler på med cases, som vi har været med til at løse for vores kunder.


Hos Fingerspitz hjælper vi vores kunder med at kommunikere strategisk med fokus på det eller de verdensmål, hvor virksomheden eller organisationen kan gøre en særlig forskel. Vi har bl.a. hjulpet Sika-Design, HJHansen og Dallund Slot m.fl. med en bæredygtig storytelling. Fælles for dem alle, er at bæredygtighed er direkte knyttet til kerneforretningen.


Bæredygtighed er flettet ind i Sika-Designs historie

Som en af verdens ældste og største producenter af møbler i rattan, har bæredygtighed altid været flettet ind i Sika-Designs DNA. Siden 1942 har rattan været nøglen til en bæredygtig møbelproduktion. Sika Design har særligt fokus på FNs Verdensmål nr. 12 om ansvarlig produktion, da møbelproducenten her kan gøre en særlig forskel.

HJHansen udvinder næste generations guld

Affald er verdens syvende ressource, som morgendagens materialer og produkter kan fremstilles af. Gennem genvinding bidrager HJHansen til at genvundne ressourcer igen og igen kan indgå som råstof i nye kredsløb. HJHansen er vor tids guldgravere. I dag hedder det ædle metal bare skrot.  HJHansen arbejder aktivt med fire verdensmål, nr. 3, 4, 8 og 12.

Dallund Slot – det grønne slot

På Dallund Slot kan duholde møde eller konference på et slot og være sikker på, at C02-regnskabet går i nul. Her gror verdensmålene i den nordfynske muld, og i slotskøkkenet hersker kærligheden til grønne måltider lavet af egne eller lokale råvarer. For at leve op til den bæredygtige ambition, sikrer Dallund Slot, at den samlede drift som minimum er CO₂-neutral.

Hvilket verdensmål står jeres forretning eller virke nærmest?