At spise skal være en totaloplevelse

At spise skal være en totaloplevelse

„At gå ud at spise er en ny måde at shoppe på“. Sådan lyder en overskrift fra Spiegel. I Tyskland er der noget i gære. Sideløbende med at man ser en meget prisbevidst forbrugergruppe, ser man nu også en stærkt oplevelsesorienteret gruppe. En forbrugergruppe, der søger det særlige. Fokus i foodservice sektoren skifter fra ”food“ til ”service“.

 

Oplev den nye gastronomi

I 2018 oplevede restauranter på Top 100 i Tyskland en vækst på 5,3 %. Siden 2010 er forbruget på restauranter i Tyskland steget med 25 %. De restauranter, der vækster mest på området, er nye koncepter som ”fremtidens restaurant“ fra McDonald’s eller aktører, der giver oplevelsen, råvarer og lækkerhed en helt ny betydning, f.eks. Hans im Glück eller Peter Pane

For at kunne tilbyde særlige oplevelser kræves der nye produkter. Efterspørgslen stiger især efter premium produkter, plantebaserede produkter og internationale flavours.

 

Den sensoriske smagsoplevelse

Discovery: The Adventurous Consumer’ fører på listen over top 10 trends på den kommende Anuga Trend Zone 2019. Forbrugerne bevæger sig ud af deres komfortzoner og er mere villige end tidligere til at prøve nye smagsretninger og multisensoriske madoplevelser (Anuga.de 2019). Hertil kommer nye, internationale ingredienser, særlige teksturer og sensoriske oplevelser i munden. Hvem ved, måske er tidspunktet kommet til at kombinere lakrids og chokolade i Tyskland?

 

Fra ordinært salg til købsoplevelse

Har slagtere, ostehandlere og specialbutikker så ikke længere en berettigelse? Absolut. Hvis de vel og mærke formår at skabe en oplevelse. En succeshistorie er den berlinske slagter Kumpel & Keule. Her kan du fx se, hvordan en pølse bliver fremstillet helt fra bunden – kvaliteten fra hver enkel ingrediens er helt tydelig. Der er også mulighed for at spise ved et af de fire borde. Kunderne kommer her igen og igen, fordi de får en særlig oplevelse.

 

Sult efter nyt

Det øgede forbrug og den voksende nysgerrighed rummer et stort potentiale for danske eksportører i foodservice-sektoren.
Vi håber, at blogindlægget giver appetit på det tyske marked. Kontakt os, hvis du kan tilbyde tyskere en særlig smagsoplevelse eller er interesseret i at vide mere om foodservice i Tyskland.

Kontakt Lotte Bruun på +45 40 25 55 80 eller lbr@fingerspitz.dk

'

Siden 2010 er forbruget på restauranter steget med 25 % i Tyskland

'

”The Adventurous Consumer” er den vigtigste trend på den kommende Anuga messe.

'

Eksport til Tyskland er for mange danske virksomheder lig med, at deres produkter fremover sælges i tyske supermarkeder. Men hvad med foodservice? Lige nu sker der rigtig meget netop i Tyskland.

Beate
Kornfeld

Strategisk planner
+45 66 12 38 20
bek@fingerspitz.dk

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk