Digitalisering af det tyske sundhedsvæsen rummer et enormt potentiale

Markedet for sundhedsydelser er fragmenteret og kompliceret. Et helt centralt – og ikke spor banalt – spørgsmål at stille er: Hvem er min målgruppe? På hjemmemarkedet i Danmark kan salget meget vel befinde sig på B2B-markedet, mens det i Tyskland er B2C.

Skandinaviske e-health virksomheder, der ønsker at sælge deres produkter eller ydelser i Tyskland, står fra starten overfor udfordringen: Hvem skal jeg sælge mit produkt til? Det kræver en go-to market strategi, som er tilpasset det tyske marked.

Afregning af enkeltydelser
I Tyskland er ydelser fra plejevirksomheder og ambulante plejetilbud på private hænder. I praksis betyder det, at der er fastsat en takst for hver enkelt opgave – lige fra at sårbehandle til at give en pille. Alle tjenester faktureres enkeltvis og afregnes med sygekasserne. Alt skal dokumenteres helt ned i detaljer. Da de økonomiske ressourcer i systemet er bundet til kerneopgaven, er investering i udvikling ikke noget, der finder sted i dag. De kan simpelthen ikke finansiere innovation.

En dansk e-health virksomhed vil altid blive mødt af spørgsmålet: Hvem betaler? Plejehjem og plejecentre kan ikke investere uden tilskud eller egenbetaling fra patienten. Så selv om der er enighed om, at et nyt teknologisk hjælpemiddel skaber værdi, så findes der ofte ikke ressourcer til at investere i udvikling.

Patienten i centrum
I nogle tilfælde vil det være patienten selv, der er direkte interesseret i plejeydelser. Flere og flere ældre har midlerne til at sørge for, at de får den bedst mulige alderdom. Det kan også være deres familier, som ønsker bedre plejetilbud til den ældre. Det kan f.eks. være en kommunikations app, der kan gøre det muligt for de pårørende at følge med på afstand. Et andet eksempel kan være en robot, som gør det muligt for patienten at blive boende i eget hjem.

Hvem er din målgruppe? Fingerspitz rådgiver omkring go-to market strategier, der tager højde for de her listede udfordringer og meget mere, som eksportører til det tyske sundhedsvæsen vil møde.

Artiklen er et uddrag fra foredraget med senior strategisk planner Beate Kornfeld: ’Market entry, presence and communication strategy for the German market”. Foredraget er en del af et webinar, arrangeret af WelfareTech i forbindelse med programmet Digital Health & Care 4.0.

Næste arrangement er en studietur til Hannover med besøg på hospitaler og plejecentre, fælles klynge-til-klynge workshop og matchmaking- seance. Læs mere her.

'

Hvem betaler regningen?

Få en snak med vores eksperter på det tyske marked.

Kontakt Lotte Bruun på lbr@fingerspitz.dk

Beate Kornfeld

Strategisk planner
+45 66 12 38 20
bek@fingerspitz.dk

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk