Digitalisering af det tyske sundhedsvæsen rummer et enormt potentiale

Der er behov for, at det tyske sundhedsvæsen bliver digitaliseret. Det er alle aktører enige om. Men hvordan? Det er det store spørgsmål. I bloggen her belyser vi centrale problemstillinger.

I Tyskland udgør sundhed og pleje 11.3 % af BNP. Et voksende antal mennesker har brug for pleje, og det sender et tydeligt signal om, at der er brug for handling. Men hvis man skal forstå, hvorfor Tyskland halter bagud indenfor digitalisering, må man rette blikket mod den tyske hverdag med de rigtig mange mobile ydelser indenfor pleje.

Afregning pr. enkeltydelse
Plejehjem og ambulante tilbud til patienter afregnes i Tyskland med sygekasserne, som skal have en udførlig dokumentation, før betaling kan finde sted. Hver enkelt ydelse er prisfastsat og nøje defineret. På trods af allerede etablerede digitale løsninger, består al kommunikation med sygekasserne af fysisk dokumentation. Det rejser spørgsmålet: Bliver en digital løsning her dobbelt arbejde?

Forretningsmodel for personlig pleje
Forretningsmodellen på markedet for mobile plejeydelser består i, at fagpersonale er ude ved de enkelte patienter. Det rejser spørgsmålet: Vil de blive overflødiggjort med automatiserede processer og telemedicin?

Tilpassede løsninger i stedet for standardløsninger
Det tyske marked lider under sin størrelse. Der findes cirka 150 sygekasser og utallige udbydere af plejeydelser. Samtidig findes der tusindvis af selvstændige læger. Det rejser spørgsmålet: Hvordan skal man kunne lave en standardløsning for hele Tyskland?

Datasikkerhed
Tyskere er et folkefærd, som historisk set altid har været tilbageholdende med at afgive personlige data. Eksempelvis resulterer folketællinger regelmæssigt i protester. Det rejser spørgsmålet: Hvordan ville tyskerne reagere på, at deres data frit kunne udveksles mellem forskellige aktører?

Mind-set styret af kontrol
En kultur ændrer sig ikke natten over, heller ikke med lovgivning. De tyske institutioner og organisationer er drevet af at tænke i sikkerhed, kontrol og i hvordan man undgår risici. Det rejser spørgsmålet: Gør det innovation vanskeligt?

Take outs
Svaret på disse spørgsmål vil naturligvis variere alt efter hvilket produkt og ydelse, man som dansk welfaretech aktør står bag. Grundlæggende handler det om:

– Er det tyske marked parat til mit produkt?
– Er der rammebetingelser til stede, som gør en investering i mit produkt/ydelse attraktiv?
– Hvad er min tidsramme i forhold til det tyske marked?
– Hvad kan jeg tillade mig at investere i markedet, før jeg reelt får en indtjening (ROI)

Stay tuned
Næste blogindlæg følger om få uger og fortsætter med det tyske sundhedsvæsen.

'

Gratis webinar: Do’s and dont’s på det tyske marked

Webinaret finder sted fredag den 23. august 2019 kl. 10.00

Hør senior strategisk planner Beate Kornfelds foredrag: ’Market entry, presence and communication strategy for the German Market’.

Webinaret er tilrettelagt af WelfareTech og er en del af programmet Digital Health & Care. 4.0, Læs mere her

Interesseret? Tilmeld dig her:
Michelle Esbensen,
Welfare Tech, mime@welfaretech.dk

Beate Kornfeld

Strategisk planner +45 66 12 38 20 bek@fingerspitz.dk

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk