Private labels sætter dagsordenen i tysk detailhandel

De klassiske mærkevarer taber andele til kædernes egne mærker. Og den udvikling går stærkt.

På det tyske marked er der kamp mellem mærkevarer og private labels. Andelen af private labels, som er butikskædernes egne mærker, udgør nu 37,4 % af omsætningen i tysk detailhandel. Det er især gået ud over mærkevarer i mellemkategorien, der har tabt 40 % af deres markedsandele de sidste 20 år (Welt.de, 2018)

 

Værd at vide om private labels i tysk detailhandel

  • 46 % af forbrugerne kan grundlæggende ikke se forskel på mærkevarer og private labels (Munich Strategy 2018)
  • 94 % af respondenterne i en undersøgelse foretrækker private labels, når de handler ind til hverdagen (KPMG 2016)
  • 64 % af forbrugerne køber private labels i premium kategorien (KPMG 2016)
  • På det økologiske marked har private label en markedsandel på 50 % (welt.de)
  • 66 % betragter private labels som billigere end mærkevarer (2018: 76 %) (Ipsos 2019)
  • 21 % klassificerer private labels på prisniveau med mærkevarer (Ipsos 2019)

 

Private labels er trendsættende

Tidligere var det mærkevarerne, der satte dagsordenen i forhold til trends. I Tyskland begynder den situation at ændre sig. Detailkæden Rewe går foran med flere toneangivende eksempler, der understreger udviklingen. Med ’Rewe Regional’ profilerer supermarkedskæden regionens egne forhandlere. Et andet eksempel er, at Rewe reducerede indholdet af sukker i et buddingprodukt efter at have gennemført en forbrugertest. Et tredje eksempel er fra Lidl, som med Milbona imødekommer forbrugerønske om mælkeprodukter, der ikke er genmodificerede. Private labels markerer sig også positivt i kampen mod plastic.

Det lønner sig alt sammen. Med udviklingen af nye produktkoncepter høster private labels gevinster på mellem 18 og 500 mio. euro. Sideløbende med denne innovation fra private labels, forsøger mærkevarer at reducere omkostningerne for at forbedre omsætningen.

 

Hvad betyder det for dig som dansk producent?

Som producent skal du beslutte om du vil prioritere at opbygge mærkevarer eller blive producent for private label-industrien. Hvis du vælger at gå mærkevarevejen, skal du være opmærksom på at:

  • Varemærkebeskytte dine produkter
  • Følge udviklingen på konkurrerende private labels
  • Investere i dit brand – dansk produceret opfattes som et kvalitetsstempel i Tyskland
  • Ikke gå på kompromis med kvaliteten
  • Prioritere innovation

 

Kilder:

welt.de, munich-strategy.com, assets.kpmg, Ipsos.com.

'

Private labels driver innovation.

'

94 % af respondenterne i en undersøgelse foretrækker private labels, når de handler ind til hverdagen (KPMG 2016)

Beate
Kornfeld

Strategisk planner
+45 66 12 38 20
bek@fingerspitz.dk

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk