Væsentligste take-outs fra Biofach 2019

Flere end 2900 udstillere fra hele verden mødtes midt i februar på den internationalt anerkendte Biofach messe i Tyskland.

Vi har sammenfattet de væsentligste take outs fra Biofach her.

 

Økologiske butikker eller supermarkeder?

To helt centrale temaer blev heftigt diskuteret på Biofach, når det handler om at udvikle en klar afsætningsstrategi for det tyske marked:

  • Den stigende betydning af klimavenlig emballage især i de økologiske butikker
  • Den stigende konkurrence på pris i supermarkederne er blevet skærpet. F.eks. fordi det anerkendte Bioland label ikke længere er forbeholdt de dyrere supermarkeder, men kan købes til billigere priser i Lidls private label-sortiment.

Så …

  • Satser I først og fremmest på økologiske butikker, og er jeres virksomhed i stand til at tilbyde et 100 % miljøvenligt koncept?
  • Eller satser I på supermarkederne og forbrugere, der i ny og næ køber økologisk, og er I i givet fald klar til primært at konkurrere på pris?

 

B2C eller B2B?

Flere og flere tyskere bestiller økologiske retter, når de går ud. Det er en støt stigende trend. Hele 38 % angiver, at de foretrækker økologisk, selvom at det er dyrere (Ökobarometer 2018). Men de tyske leverandører i branchen er bagud og kan ikke mætte denne trend til trods for, at efterspørgslen stiger.

Så …

  • Har I udviklet en B2B-strategi? Og har I styr på det komplekse B2B marked i Tyskland?
  • Har I etableret værdifulde kontakter på Biofach indenfor HoReCa-branchen? Ved I hvordan I bliver listet hos tyske grossister?

 

Hvad betyder trends for produktporteføljen?

De vigtigste trends på Biofach er grønne og orienterer sig mod sundhed: Vegetarisk og vegansk, proteinprodukter, convenience og Zero-Waste.

Så …

  • Er der vækstpotentiale i jeres produktportefølje med disse trends for øje?
  • Har I udviklet en klar produktporteføljestrategi for de næste år?
  • Ville det være værdifuldt at introducere en Convenience-linje? Hvad med at tilføje proteiner til nogle af produkterne eller måske arbejde med en variation af dit produkt med det populære gurkemeje?

 

Hvad fik I ud Biofach 2019?

Succesen af en messe skal i høj grad måles på det, der følger efter. Start med at kontakte de mennesker, du har mødt på messen – helst på telefonen (hvis det er tyske kontakter). Det kan få stor betydning for din fremtidige forretning.

'

Hele 38 % angiver, at de foretrækker økologisk, selvom at det er dyrere (Ökobarometer 2018).

'

Er jeres virksomhed i stand til at tilbyde et 100 % miljøvenligt koncept?

Beate
Kornfeld

Strategisk planner
+45 66 12 38 20
bek@fingerspitz.dk

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk