Værd at vide om fødevareemballager på det tyske marked

Danske producenter, der eksporterer til det tyske marked, skal kende den nye tyske Verpackungsgesetz, Verpack-G. Den nye emballagelov gælder bl.a. for alle fødevareproducenter, der sælger varer direkte eller gennem detailhandel til den tyske slutforbruger.

Den nye tyske emballagelov trådte i kraft pr. 1. januar 2019. Efter den skæringsdato skal samtlige emballager være registreret hos Stiftung Zentralle Stelle Verpackungsregister. https://www.verpackungsregister.org/ Sker det ikke, kan man risikere et købsforbud i hele Tyskland.

Som kunde hos Fingerspitz bliver du rettidigt informeret om lovændringer som disse. Vi følger udviklingen på markedet og er i løbende dialog med Dansk-Tysk Handelskammer, der har publiceret materiale om emballageloven. Her skriver de bl.a.: Alle nuværende og fremtidige producenter og importører i Tyskland skal, inden emballager/- produkter markedsføres, registrere sig i emballageregisteret. Registreringen skal foretages fra første leverede produkt.

Kampen mod plastik

Som dansk fødevareproducent med eksport til Tyskland skal du også holde dig ajour med udviklingen inden for plastic.

”Miljøvenlige emballager bliver i stigende grad efterspurgt, og udviklingen på området rækker langt ud over den nuværende lovgivning. På Biofach 2019 kan emballage gå hen og blive et meget vigtigt springbræt til at komme ind på det tyske marked”, siger Beate Kornfeld, strateg for eksportmarkedet Tyskland hos Fingerspitz.

Supermarkedskæder som REWE Gruppe og Edeka vinder kunder ved at tænke i emballager. I oktober indførte Rewe et Merwegfrischennets som alternativ til de plasticposer, som frugt og grønt ellers sælges i. Samtidig eksperimenterer Edeka med Smart Branding, der komplet erstatter emballage med en glasurgravering på produkterne.

Premium supermarkedskæderne profilerer sig på miljø

De tyske supermarkedskæder er hele tiden på udkig efter innovative løsninger hos deres leverandører. I Østrig, som ofte er testmarked for tyske aktører, har REWE Group allerede meldt ud, at de ønsker dialog med leverandørerne med henblik på at få dem til at tænke i miljøvenlige emballager. Producenter af brands til det tyske marked kan forvente lignende fremstød, eftersom 94 % af de tyske forbrugere ønsker færre plastikemballager i supermarkederne ifølge Pwc 2018).

Få mere at vide om hvad der rører sig på det tyske marked, kontakt Anna Aagaard, adm. direktør på Fingerspitz, for en uforpligtende snak.  

'

Den nye tyske emballagelov trådte i kraft pr. 1. januar 2019. Efter den skæringsdato skal samtlige emballager være registreret hos Stiftung Zentralle Stelle Verpackungsregister. Sker det ikke, kan man risikere et købsforbud i hele Tyskland.

'

94 % af de tyske forbrugere ønsker færre plastikemballager i supermarkederne ifølge Pwc 2018

Anna
Aagaard

Adm. direktør & ejer
+45 22 64 38 03
aa@fingerspitz.dk

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk