• +45 66 12 38 20
Vælg en side

Biofach – og hvad så bagefter?

Biofach er verdens førende messe indenfor økologiske og biodynamisk producerede varer.
Stort set alle de fødevareproducenter, som Fingerspitz* har været i kontakt med i løbet af året, har været på Biofach-messen. Her har de allesammen haft interessante dialoger med indkøbere og mulige samarbejdspartnere. Men nu – hvor årets afslutning nærmer sig – er der for de flestes vedkommende ikke rigtig kommet noget ud af det. Hvordan kan det nu være?

Set med vores øjne som reklamebureau med særlig indsigt i det tyske marked, skyldes det to faser, der får for lidt opmærksomhed: Nemlig forberedelsen og opfølgningen efter messen. Altså kan du huske, hvem du talte med på messen? Hvor relevant var vedkommende for lige netop din forretning? Og hvor præcis var du selv, da du skulle levere de afgørende salgsargumenter for lige præcis din virksomhed?

Det er en investering at deltage på en messe, og det kan kun betale sig at være rigtig godt forberedt.

1 – Få udarbejdet en afsætningsstrategi
Det er afgørende at få klarlagt potentielle afsætningskanaler. Kort sagt: Hvem er relevant, og hvem er irrelevant? Snakker vi detail eller foodservice? Edeka eller økologiske supermarkeder?

2 – Vær på forkant
Hvad var tidsspilde på den sidste messe, du deltog i? Hvad var eller kunne have været essentielt for din forretning? Allerede før messen har du mulighed for at tage kontakt til disse aktører, som du vurderer kan have potentiale for din forretning og lave en aftale med dem på BioFach.

3 – Kend din tyske målgruppe
Ved du nok om din målgruppe i Tyskland? Har du kendskab til konkurrerende virksomheders produkter? Har du prøvet dem? Og har du styr på de argumenter, der gør, at lige netop dine produkter får plads på de tyske hylder?

4 – Få styr på din salgstale
Har du nogen idé om afsætningspotentialet for dine produkter – i tal vel og mærke? Tyske indkøbere er vilde med tal. Har du i det hele taget tænkt over, hvilke informationer, de tyske indkøbere sætter mest pris på, når de screener mulige samarbejdspartnere?

5 – Er dit produkt klar til det tyske marked?
Hvis du får et ja fra en tysk indkøber, har du så styr på, hvad tyske forbrugere værdsætter i forhold til information om et produkt, udtryk på emballagen og lever dit produkt op til de juridiske gældende krav i Tyskland? Ved du f.eks. nok om de nyeste regler indenfor plastik- og glasindpakkede produkter, der træder i kraft til januar 2019?

Jo bedre forberedt du er, jo flere værdifulde visitkort vil du modtage på BioFach. Efter messen får du travlt med opfølgningen. Det vil vi vende tilbage til senere, så glæd dig til vores næste F*blog…

'

Har du nogen idé om afsætningspotentialet for dine produkter – i tal vel og mærke?

'

Vidste du, at der træder nye regler i kraft indenfor plastik- og glasindpakkede produkter i Tyskland fra januar 2019?

Beate
Kornfeld

Strategisk planner
+45 66 12 38 20
bek@fingerspitz.dk

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk