Det sukkerfrie potentiale

Tyskland har i årevis været kendt som et sandt sukkerparadis. Det skyldes bl.a. en stærk sukkerbranche og manglende krav til indholdet af sukker i produkter. Tyskere har derfor haft et årligt forbrug af sukker på 35 kilo om året pr. indbygger. Sammenlignet med resten af Europa er det lidt højere.

Det har ændret sig. Tyskland er vågnet op og har erklæret sukker kamp til stregen. I 2017 var 48 % af tyskerne klar til enten at reducere sukker i deres kost eller til at prøve helt at undgå det.

På aviser og magasiner ses overskrifter som ”Sukkerfri er det nye vegan“ (Stern 2017). Og Ministeriet for Sundhed og Landbrug er i fuld gang med at udvikle en national strategi, der har til formål at reducere forbruget af sukker. I denne sammenhæng stilles der særligt skarpt på drikkevarer, brød, morgenmadsprodukter, yoghurt og frostpizzaer.

Netop nu er det rette tidspunkt for udbydere af sukkerfri produkter eller alternativer til sukker.

I januar 2018 startede supermarkedskæden REWE en større offensiv imod sukker og optog 100 nye, sukkerreducerede produkter i deres sortiment. Det blev fulgt op af en forbrugerundersøgelse, hvor kunderne ved køb af 1 chokoladebudding fik hele 4 med. Hver især havde de et forskelligt indhold af sukker, og buddingen med 30 % mindre sukkerindhold vandt afstemningen hos forbrugerne.

Det sukkerfrie tog tager fart

Efter REWE’s positive erfaringer med chokoladebuddingen er der nu flere og flere virksomheder som fx Bahlsen, Granini, Haribo og Kellogg’s, der tilbyder produkter med et lavere sukkerindhold eller helt sukkerfrie.

Desuden har Arla udviklet en frugtyoghurt specifikt til det tyske marked, der ikke er tilsat sukker eller andre tilsætningsstoffer. Pt. bliver den markedsført massivt med bl.a. tv-kampagne.

Hvad betyder det alt sammen for danske virksomheder, der gerne vil vinde indpas på det tyske marked?

For producenter af klassisk slik kan det betale sig at tjekke denne indkøbskategori i Tyskland:

  • Hvad for noget slik er tyskerne vant til?
  • Hvilken grad af sødme er acceptabel?
  • Hvordan ser det ud i forhold til mit produkt?
  • Skal mit produkt tilpasses den nye tendens i Tyskland?

Har du et produkt, der har et lavere indhold af sukker eller er helt sukkerfrit?

Så er tiden kommet til at erobre det tyske marked. De tyske forbrugere leder efter alternativer til de velkendte sukkerbomber. En undersøgelse viser, at 38 % af tyskerne fx ville spise mere is, hvis der var flere alternativer med mindre sukker eller helt uden sukker (Mintel Studie 2018).

God rejse til Tyskland.

'

I 2017 var 48 % af tyskerne klar til enten at reducere sukker i deres kost eller til at prøve helt at undgå det.
Mintel Studie 2018

'

De tyske forbrugere leder efter alternativer til de velkendte sukkerbomber. En undersøgelse viser, at 38 % af tyskerne fx ville spise mere is, hvis der var flere alternativer med mindre sukker eller helt uden sukker
Mintel Studie 2018

Fingerspitz* bruger cookies

Vi anvender cookies for at sikre, at vi kan give dig den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til at måle trafik og til at optimere sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af alle cookies.

læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk